De dienst Werk en Inkomen van de gemeente Rotterdam doet sinds 2007 een beroep op RBO voor de inkoop van scholing voor mensen in de bijstand. Scholing, taaltrainingen, ‘soft skills’ trainingen en ervaringscertificaten maken deel uit van het instrumentarium om werkzoekenden zo snel mogelijk aan werk te helpen. Door de oplopende werkloosheid en de bezuinigingen van de afgelopen jaren is de druk op arbeidsmarktgerichte scholing toegenomen, waarbij de vraag van werkgevers het vertrekpunt is. De vraaggerichte werkwijze van RBO en de kennis van het brede scholingsaanbod zijn voor de gemeente belangrijke argumenten om RBO in te schakelen.

Lieke de Jong, senior beleidsadviseur Werk en Inkomen gemeente Rotterdam, vertelt over de keuze voor samenwerking met RBO.

Het complete scholingsaanbod in beeld

“Kleine gemeenten kunnen de inkoop van scholing misschien nog zelf verrichten, maar voor grote steden is dit praktisch onmogelijk. Rotterdam kiest om meerdere redenen voor uitbesteding van de inkoop van scholing. RBO heeft het complete aanbod van landelijke opleidingen en trainingen in beeld en weet hoe instituten functioneren en presteren. Mede dankzij de drie-offertevergelijking die RBO standaard uitvoert, zijn marktconformiteit en kwaliteit gewaarborgd. RBO adviseert op basis van prijs en kwaliteit. Wij hebben de daarvoor benodigde expertise niet in huis.

RBO neemt bergen werk uit handen

Verder neemt RBO ons bergen werk uit handen. Niet alleen inkoop, maar ook het beheer van klantdossiers, helpdesk voor klanten, verzuimregistratie, contact met opleidingsinstituten en de hele administratieve afwikkeling. Doordat inkooptrajecten via RBO verlopen, zijn wij bovendien gevrijwaard van de aanbestedingsplicht wanneer we scholing voor grote groepen inkopen.

Samen komen we tot betere producten

De afspraken met RBO zijn uiteraard contractueel vastgelegd, maar wij ervaren veel toegevoegde waarde. Het serviceniveau is hoger dan waar we op grond van het contract aanspraak op kunnen maken. Heb ik bijvoorbeeld input nodig voor een notitie, dan leveren zij dat altijd heel snel aan. RBO is niet reactief, maar doet uit zichzelf goede suggesties, waardoor we samen tot een steeds beter product komen. Onze contactpersonen bij RBO zijn echte sparringpartners, die graag met ons meedenken over verbeteringen of een innovatieve aanpak.”

Lees het volledige interview met de gemeente Rotterdam en de gemeente Utrecht in ons magazine Perspectief

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit project? Of bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan contact op met Gerrita Otten-Onrust van RBO op telefoonnummer 050-5262900 of per mail: g.otten@rbo.nl